Tuesday, December 30, 2008

Gaza Latest


Please read

1. Gaza strike is not against Hamas, it’s against all Palestinians’

2. Gaza: The Untold Story.



10 comments:

rerama salju said...

Salam CA,apa kabar?Salam Maal hijrah...moga ada sinar baru tahun ni ya...

anyway,Tq for sharing bro!

~PakKaramu~ said...

Selamat menyambut tahun baru

Water Lily said...

Salam,

Diucapkan selamat menyambut Ma'al Hijrah dan jug atahun baru Masehi.

ps: Yang menjadi kemusykillah saya, kenapaakhbar arus perdana jarang bercerita tentang isu-isu seperti ini.

T/kasih akhi Shah untuk segala perkongsian maklumat yang kadang-kadang sukar diperolehi dari media mainstream.

Eskapisminda said...

Salam CA, apa yang harus kita buat? Negara besar Arab buat dek jek, kenapa? Jika setakat buka sempadan untuk memberi perubatan bila rakyat Palestin dibedil sampai bila pun takkan ada perubahan signifikan.

Nak tunggu perjanjian dan perjanjian kosong lagi? Kalau dah perjanjian dilakukan dengan manusia durjana tidak akan ada adilnya. Jika terus-terusan dibunuh begitu saje kenapa tidak negara-negara Islam ramai2 mengambil mereka ini semua sebagai 'rakyat angkat' dan beri mereka hidup baru untuk anak-anak Palestin? Beri mereka pendidikan (ini paling penting). Beri mereka kehidupan. Beri mereka peluang untuk menebus maruah di masa akan datang. Meskipun buat masa ini tanah itu jatuh ke tangan sialan2 itu!

Sometimes we have to admit defeat to allow space for growth and strength to enable to fight back.

cakapaje said...

Wa'alaikumusalam rs,

Alhamdulillah, sihat seadanya.

InsyAllah, ada sinaran, tapi bukan lagu sheila majid ye :)

cakapaje said...

Salam ~PakKaramu~

Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah. Terima kasih kerana menziarah :)

cakapaje said...

Wa'alaikumusalam WL,

Sesama kita menyambut tahun baru ye, semoga dikuatkan iman ye :)

Media perdana hanya suka memuatkan cerita menyanjung kepimpinan sarkas dan melalaikan rakyat dengan berita hiburan yang tiada hentinya.

cakapaje said...

Wa'alaikumusalam Intan,

Kita, harus buat apa yang terdaya oleh kita dengan kudrat yang diberi Nya. Sesungguhnya, tiada kuasa pada kita melainkan dengan Nya.

Kita, persetankan negara besar dan ketua negara kita sendiri yang lebih suka berfoya foya dengan kepujian dan kemewahan sementara. Kita, lakukan apa yang mereka tidak lakukan, dan tidak melakukan apa yang mereka telah lakukan.

Kita, bersuara menentang kekejaman dan ketidakadilan walau di mana sahaja, dan kepada sesiapa sahaja. Sesungguhnya, Allah memberi kita Islam, yang datang dari perkataan yang bermaksud 'aman', dan kita menyerah diri kita kepada Nya.

Cuba kita renungkan hadith riwayat Muslim ini:
`Sesiapa di kalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya (kuasanya), sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah mengubahnya dengan lidahnya (teguran/nasihat) dan sekiranya tidak mampu maka hendaklah mengubahnya dengan hatinya (membenci kemungkaran dalam
hati), itulah selemah-lemah iman’.

Luh! Maka sekarang kita ibarat tidak mampu menegur dengan perbuatan (melawan) mahupun dengan lidah (suara lantang yang digeruni), maka kita tegurlah dalam hati kita (menyerah memorandum dan mengutuk serangan itu). Sesungguhnya, tiada kuasa pada kita melainkan dengan Nya.

Eskapisminda said...

Salam CA, saya faham. Kita lakukan sekadar terdaya dengan kemampuan yang diberi oleh NYA. :( I wish we can do more...

cakapaje said...

Salam kembali Intan,

A very good wish you have there; the want to do more. There is. Kita berdo'a kepada Allah. Dan seperti kata beberapa ulama', kita baca Qunut Nazilah. Google nama tu, insyAllah, banyak reference pages nya.